دکوراسیون اینتل

طراحی و ساخت انواع دکوراسیون

شناخت و مقایسه MDF و ملامینه و لترون

پنجشنبه, ۱۱ تیر ۱۳۹۴، ۱۰:۱۲ ق.ظ

MDF

ام ‌دی ‌اف (MDF) جزو فرآورده‌های چوبی محسوب می‌شود و نوعی تخته فیبر است که به روش خشک تولید می‌گردد

   ام دی اف را پس از تولید می‌توان روکش نمود. روکش‌ های تزئینی علاوه بر زیبایی، به دوام و کاربرد آن در محیط‌ هایی مانند آشپزخانه کمک می‌کند. روکش ملامینه، متداول ترین نوع روکش ام ‌دی ‌اف است که در آن فرایند، کاغذ دکوراتیو آغشته به رزین تحت فشار و حرارت بر روی تخته چسبانده می‌شود. ام دی اف به انواع مختلفی تقسیم می شود که به شرح زیر است:

 

 ام ‌دی ‌اف نازک:

   این تخته‌ها به کلاسهای خیلی نازک از 5/2 تا 6 میلی متر و 4 تا 6 میلی متر تقسیم میشوند. از موارد کاربرد عمومی ام ‌دی ‌اف نازک می توان به کف کشوها، پشت کابینت ها، رویه درها و... اشاره کرد. تمام رو سازی قابل انجام روی ام ‌دی ‌اف معمولی روی MDF نازک نیز اجرا میشود. سایر موارد کاربرد  MDF نازک عبارت است از: دیوار کوب ها، پوشش های سقف، غرفه های نمایشگاهی، صنایع اتومبیل سازی، رویه لاستیک زاپاس (یدک)، پشت صندلی، رویه در، تولید تخته های انحناء دار و ... می باشد.

 

ام ‌دی ‌اف ضخیم :

   MDF ضخیم طبق استاندارد به کلاسهای 45-30 میلی متر و 60-45 میلی متر تقسیم می شود و جهت ساخت سازه های معماری، ستونها، پایه های میز، طاقها، رویه کاری (کابینت)، کف نیمکت و کلا" در مواردی استفاده می شود که صفحات ضخیم و بزرگ با خواص ماشین کاری (خصوصا" عمیق) مسطح و با سطوح صاف نیاز است.

 

ام ‌دی ‌اف  با وزن مخصوص بالا

   MDF های استاندارد معمولی با ضخامتهای 19-12 میلی متر معمولاً دارای چگالی 650 تا 800 kg/m  هستند. چگالی های بالاتر ام ‌دی ‌اف یعنی بالای 800 نیز تولید و عرضه می شود. در واقع این کار با اضافه کردن فیبر، چسب و فشار در حین پروسه تولید اوراق سنگین تر انجام می شود که افزایش چگالی، باعث بالاتر رفتن قابلیت های ماشین کاری و سطح سازی (رنگ، روکش و...) شده و نیز خصوصیات مکانیکی و فیزیکی ام دی اف را نیز بهبود می بخشد. موارد استفاده این نوع MDF های سنگین (HDF) عبارتند از: کف پوشها، پله ها، قفسه های صنعتی، میز کار و...

 

ام ‌دی ‌اف با وزن مخصوص پائین:

   MDF  با وزن مخصوص 550 تا 650 kg/m و ULDF با وزن مخصوص زیر 55 kg/m ،جهت استفاده در مواردی که وزن کمتر مورد نیاز است و نیازی به استحکام بالا وجود ندارد یا در مواردی که خواص عایق صدا بودن مورد نیاز باشد تولید و عرضه می شود. این ام دی اف ها جهت ساخت پروفیلهای تزئینی معماری، ساخت غرفه های نمایشگاهی و کلاً مواردی که جابجایی با دست مورد نیاز است و نیز حمل و نقل و ابزار خوری سریع مورد نیاز است، استفاده می شود.

 

ام ‌دی ‌اف با روکش های تزئینی:

   مهمتـرین و غیـر قـابـل تفکیک ترین کاربرد یا آماده سازی ام دی اف جهت کاربرد نهایی، روسازی آن و خصـوصـا" روکش کردن آن می باشد. انجـام عملیـات روکـش کردن MDF امـروزه جـزء خدمات ضروری تولیدکنندگان MDF به خریداران می باشد، بطوریکه معمولاً اکثر کارخانجات بزرگ تولید ام دی اف دارای خطوط روکشی نیز هستند. انواع روکش ها شامل روکش های چوبی (گونه های مختلف)، کاغذی، ملامینه، PVC  و... می باشد.

 

ام ‌دی ‌اف های قالب گیری شده:

   در این روش تخته MDF به شکل خاصی که در پرس به آن داده می شود تولید می شود، مانند رویه درهای طرح دار و حالت دار، یک تکه یا ام دی افی که در کابینت و کشو و پنجره و... استفاده می شود. این محصولات را می توان به راحتی روکش نمود (پرس ممبران) و به بازار عرضه کرد. اخیراً واردات این گونه ام دی اف به ایران در حال رونق گرفتن است.

 

ام ‌دی ‌اف های قابل انعطاف

   بوسیله یک پیش تیمار شیمیایی روی MDF با ترکیبات الکالین، می توان به آن خواص پلاستیک (موقتی) و قابلیت انعطاف و شکل پذیری داد.

 

ام ‌دی ‌اف مقاوم در برابر حشرات و قارچها:

   این نوع MDF ها که بیشترین استفاده آنها در تولید بعضی از کفپوش ها است، دارای مواد ضد حشرات (حشره کش و قارچ کشی) می باشد که باعث می شود از حمله آفات در امان باشد و دوام بیشتری داشته باشد.

 

ام ‌دی ‌اف با فرمالدئید کم:

   مقدار انتشار فرمالدئید از MDF  معمولی بسته به نوع چسب و مقدار آن کمی متفاوت است. انتشار فرمالدئید MDF  نباید بیشتر ازgr100/mg30  باشد این نوع MDF بیشتر در وسایل داخل خانه مانند مبلمان استفاده می شود، ولی تهویه مناسب در محل استقرار آنها نیز باید وجود داشته باشد تا فرمالدئید را از محیط خارج سازد.

 

ام ‌دی ‌اف مقاوم در برابر رطوبت:

   تولید MDF مقاوم در برابر رطوبت بیشتر برای استفاده در محیط با رطوبت نسبی محیط حداکثر 80% بوده و با بهبود چسب اوره فرمالدئید معمولی مورد استفاده در تولید MDF یا استفاده از یک چسب ضد رطوبت جایگزین انجام می شود. تمام خصوصیات مثبت MDF معمولی در این نوع تخته ها به اضافه استحکام طولانی تر و تغییر ابعاد کمتر در اثر رطوبت وجود دارد. موارد استفاده MDF مقاوم در برابر رطوبت عبارتند از مبلمان، حمام و دستشویی، کابینت دور ظرفشویی، کف پوشها، پنجره ها، پله ها، پروفیل های خاص و...

 

ام ‌دی ‌اف  مقاوم در برابر آتش:

   برای این منظور می توان MDF را با پوشش های ضد آتش پوشاند یا مواد و نمک های خاص ضد آتش تیمار کرد، ولی بهترین راه اضافه کردن مواد ضد آتش در حین پروسه تولید است. موارد مصرف این نوع تخته ها عبارتند از پوشش دیوارها، پارتیشن ها، قفسه فروشگاهها و...


Letron

لترون( Letron ) نئوپان روکش شده با ملامینه را در اصطلاح لترون می نامند. این نوع روکش در سال ۱۹۶۳ میلادی توسط یک شرکت آلمانی فعال در صنعت کاغذ اختراع شد و به سرعت در صنایع چوب و مبلمان جای خود را باز نمود بطوری که امروزه بالاترین مصرف را در بین دیگر انواع روکش بخود اختصاص داده است .

انواع لترون

لترون با روکش کاغذی

این نوع روکش ها از کیفیت مناسبی برخوردار نبوده و فقط برای پوشش ورق خام لترون مورد استفاده قرار میگیرند. در مقابل سایش و برخورد ، مقاوم نبوده و معمولا توصیه نمیشوند.

لترون با روکش ملامینه ( لامینت )

روکش ملامینه همانگونه که از نامش بر می آید ، دارای سطحی ملامینی براق و همراه با درخشندگی و انعکاس نور بوده و ضخامت مناسب آن ،در کنار استحکام و دوام بیشتر ، نظر اکثریت مشتریان را به خود جلب میکند. لازم به ذکر است ، روکش ملامینه باعث میشود برش و کار بر روی لترون کمی دشوارتر گردد و دستگاهها و ماشین آلات خاص خود را میطلبد.


روکش ملامینه

در ایران این روکش ها با 23% (سهم مصرف به کل) بیشترین استفاده را دارند.

به علت مشکل بودن و تخصصی بودن پروسه روکش کاری ملامینه و نیز به علت سرمایه‌گذاری بالا و مهمتر از آن ارزش افزوده بالای آن معمولاً کارخانجات ام دی اف ((MDF جهان دارای خطوط روکش ملامینه بوده و انواع ام دی اف (MDF) ملامینه را نیز عرضه می ‌کنند. در این روش تنوع  ام دی اف (MDF) تولیدی نیز بالا می ‌رود. در سطح جهانی روکش های ملامینه بیشترین و وسیع ترین دامنه مصرف را در بین سایر روکش ها دارند و در مصارف عمومی و تقریباً تمامی مصارف روکش کاری سطوح مورد استفاده قرار می گیرند.




تفاوت قابل توجه بین ام دی اف ((MDF ملامینه و نئوپان ملامینه در این است که لبه‌های ام دی اف ((MDF ملامینه قابل ماشین کاری است که می ‌توان پس از ماشین کاری و فرم ‌دهی و پروفیل کاری، ‌لبه‌های آن را با نوارهای Soft Form لبه چسبانی کرد.

دارا بودن تمام امکانات تزئینی و نیز مقاومت مناسب روکش ملامینه در برابر رطوبت، آب،‌ حرارت،‌ سایش و… دامنه وسیعی از کاربردهای متنوع را برای ام دی اف ((MDF با روکش ملامینه می‌ توان در تمام استفاده‌ها به صورت عمومی در مبلمان اداری منزل، درها و بدنه کابینت، ‌لوازم اتاق خواب و تخت خواب، مبلمان بچه،‌ مبلمان و لوازم دستشویی و حمام،‌ روکوب دیوار، ‌پارتیشن و… استفاده کرد.

از روکش ملامینه همچنین نوار لبه چسبانی نیز تولید می‌ کنند که هماهنگ با سطح در لبه‌ ها چسبانده می ‌شود. در واقع می ‌توان گفت پر کاربردترین نوع روکش ها، نوع ملامینه می ‌باشد و از نظر قیمت نیز بسیار مناسب و قابل رقابت با سایر انواع روکش ها می ‌باشد.

روکش‌ کاری با روکش ملامینه‌ روی ام دی اف ((MDF بسیار متداول بوده و معمولاً بسیاری از کارخانجات بزرگ جهان دارای خطوط روکش ملامینه هستند. کار با ورق‌های روکش شده با روکش ملامینه به نسبت روکش‌های اچ پی ال) (HPL آسان‌تر است. این نوع روکش پرکاربردترین نوع روکش مخصوصاً در صنعت ام دی اف (MDF) است.


مزایای روکش ملامینه :

مقاومت مناسب روکش ملامینه در برابر رطوبت

مقاومت  در برابر حرارت و‌ سایش

هماهنگ بودن رنگ لبه‌ های چسبانده شده با سطح رویه

قیمت مناسب و تنوع در طرح و رنگ

پرکاربرد ترین نوع روکش ها می باشد


معایب روکش ملامینه :

مقاومت بالایی در برابر مواد قلیایی و اسیدها ندارد.

تمام سطوح آن به صورت یکپارچه نیست و لبه های آن از جنس دیگری است.

روکش ملامین نسبت به روکش اکریلیک و پی وی سی (PVC) براق و شفاف نیست و مات می باشد.

 

  • دکوراسیون اینتل

نظرات  (۱۳)

سلام وقتتون بخیر
میبخشید من یک کتابخانه چوبی دارم که رنگ اون رو دوست ندارم میخوام ببینم میتونم یه روکش سفید روش بکشم ؟
از چه جنسی باید استفاده کنم ؟
پاسخ:
سلام دوست عزیز
پاسخ،برای شما ایمیل شد
سپاسگزارم
سلام بزرگوار خدا قُوَت

قراره یه نجار برای یک جا گلدان که زیرش کمد میخوره بسازه (سه طبقه بالا+یک کمد پایین)

بهش گفتم ملامینه باشه ولی عکسی که برام فرستاده نوع چوبش به ظاهر ملامینه نیست و احتمال میدم از نوع همون چوبی باشه که توی باکس کمد دیواریها استفاده میشه 

آیا این چوب (باکس) ملامینه هستن یا یک روکش خیلی ساده هست؟ چون من روکش ملامینه دیدم مثلا روکش میزهای اداری که آب هم روش بمونه مشکلی پیش نمیاره 

ببخشید متن زیاد شد
پاسخ:
سلام دوست عزیز
پاسخ،برای شما ایمیل شد
سپاسگزارم
سلام.برای ساخت کمد لباس و وسایل تزئینی از لترون استفاده کنیم بهتره یا از ام دی اف؟
پاسخ:
سلام و عرض ادب
ببینید قبلا هم عرض کردم برای کمد لباس لترون مناسبه و قیمت اون هم پائینتر درمیاد ولی برای وسایل تزئینی اگه بخواین کار تمیز دربیارین و از فارسی بُر و زاویه های خاص استفاده کنید اصلا لترون کار زیبایی بهتون نمیده و باید از MDF  استفاده کنید.
ولی برای احجام و کارهای سبک و کارهایی که نیاز یه ظریف کاری خاصی نداره و میخواین قیمتش هم مناسب دربیاد لترون گزینه مناسبی هست.
 
موفق باشین
سلام و روز بخیر

پاسخ:
سلام و روز خوش
در خدمت هستم
سلام می خواستم بدون برای بدنه تخت کدوم جنس بهتر و شما کدوم پیشنهاد می کنید؟
پاسخ:
سلام دوست عزیز
ببینید کلا برای کارهای تخت خواب،کمدی،دراور،میزآرایش و از این قبیل از لترون(ملامینه)استفاده میشه(بماند که همه این موارد رو هم میتونید از MDF استفاده کنید ولی خوب هزینه بیشتری را متقبل خواهید شد).ولی برای کارهایی از قبیل آشپزخانه و یا کارهای دکوری که نیاز خاص به برش های خاص داره جهت زیباتر شدن کار باید از MDF استفاده کرد.

  • مریم امینی
  • با سلام.
    برای کمد لباس و دکور اتاق خواب ام دی اف بهتره یا نئوپان ملامینه؟
    عمر کدوم بیشتره؟
    با توجه به توضیحاتتون کدوم ضررش کمتره؟
    Pvc بخوایم چطوریه؟

    پاسخ:
    سلام دوست عزیز
    قبلا هم در این رابطه توضیحاتی داده ایم.اما...
    روال کار اینه که: اگر کمد لباس تو کار هست برای صرف جویی در هزینه ها 2 مورد را می توان انجام داد.یا اینکه همه رو نئوپان کار کرد و یا اینکه باکس ها را نئوپان و درب ها را mdf ولی اگر کمدی بیرون باشه کل کار رو  mdf هم کار میکنن.
    دکور و دکوری:
    برای دکوری حالا هرجای خونه که باشه بیشتر از mdf استفاده میشه چرا که مانور در mdf برای کارهای ظریف کاری به مراتب خیلی خیلی بیشتر هست نسبت به نئوپان.یعنی اینکه با mdf بیشتر میشه کارای دکوری و ظریف خلق کرد و زیبایی منزل رو چندین برابر کرد علاوه بر اون تنوع رنگ هم در mdf قابل قیاس با نئوپان نیست.
    اما عمر:
    ببینید مهمترین عامل برای عمر یک کار (حالا چه نئوپان باشه چه mdf) در کارگاه رقم میخوره.نحوه کلاف کردن و همچنین شاسی کشی کار هست.بعد از اون هر دو جنس بسته به نوع نگهداری در منزل میتونه آسیب پذیر باشه.اونقدر فرق نداره که بگیم کدوم طول عمر بیشتری داره.
    مطلب بعدی ضرر اجناس هست:
    طبق تجربه و جمع آوری اطلاعات ما،آنقدر تفاوت فاحشی بین دوجنس از لحاظ ضرر دیده نمیشه (هر چند که امروزه اکثر مشتریان ما اصلا به این مطلب اهمیتی نداده و برایشان مهم نیست)
    منظورتون رو در مورد pvc متوجه نشدم

    با سلام و عرض خسته نباشید حضور شما
    ممنون از اطلاعات کامل و ارزنده ای که در خصوص ام دی اف و ... قرار دادید .
    سوال : به نظر شما کابینت فلز با درب ام دی اف برای آشپزخونه استفاده بشه بهتره یا کابینت تمام ام دی اف ملامینه ، و چرا ؟
    پاسخ:
    سلام دوست عزیز
    از اینکه جوابهای شما عزیزان دیر پاسخ داده میشه شرمنده همه شما هستم(یه خورده سرم شلوغه)

    ببین دوست عزیز در مورد استفاده از کابینت فلز با درب ام دی اف حداقل در محدوده کاری ما و در چند سال گذشته بیشتر برای این استفاده میشد که هزینه های مشتری کمتر شود و بتواند در هزینه خود صرفه جویی کند.اما الان تقریبا قیمت تمام شده فلز با ام دی اف یکسان است(با کمی تفاوت)و مشتری بیشتر خواهان کابینت تمام ام دی اف می باشد.شایان ذکر است که در طراحی و همچنین زیبایی کار،تمام ام دی اف نقش بسازیی داشته و راحتتر می توان متناسب با سلیقه مشتری کار را نصب و اجرا کرد.
    و در آخر اینکه به نظر بنده اگر کار شما تمام ام دی اف باشد و نصاب حرفه ای داشته باشید شما صاحب آشپزخانه ی شیک و مدرنی خواهید بود.
    موفق باشید
  • نظیراحمد جعفری
  • با سلام . از نظر قیمت بین کابینت mdf و pvc کدوم ارزانتر هست؟
    کار با کدام راحت تر و سریع تر هست؟
    پاسخ:
    با سلام
    پی وی سی یکی از پرکاربردترین مواد ساختمانی است که خاصیت‌‌های بالای آن باعث شده است که طراحان کابینت نیز به فکر استفاده از آن در کابینت سازی شده اند. کابینت PVC کاملاً ضدآب است و طول عمر نسبتاً بالایی در مقایسه با کابینت‌‌های چوبی و ام دی اف دارد. با این حال هنوز نتوانسته است جای کابینت ام دی اف را در بازار بگیرد. قیمت بالاتر کابینت PVC باعث شده است که میزان اقبال به این نوع کابینت کمتر باشد.

    کار با mdf بیشتر مورد توجه اکثر اقشار جامعه هست و کارکردن با آن راحتتر و عمومی تر میباشد

    ترکیب کابینت PVC با کابینت ام دی اف

    استفاده از کابینت PVC به صورت ترکیبی با کابینت ام دی اف به کار می‌رود و حتی به عنوان روکش روی کابینت‌‌های مختلف به کار می‌روند. به عنوان مثال می‌توان از روکش PVC برای کابینت ام دی اف استفاده کرد تا خاصیت ضد آب بودن پی وی سی به کابینت ام دی اف اضافه شود.

    می توان از درب کاملاً PVC نیز در کابینت استفاده کرد. به عنوان مثال کابینت ام دی اف با کایینت لترون و درب‌‌های PVC جزو پرکاربردترین ترکیبات کابینت PVC است. برای کمتر شدن هزینه، از درب‌‌های روکش PVC نیز می‌توان استفاده کرد.

     

    استفاده اصلی کابینت PVC

    کابینت PVC کاملاً ضد آب است و هیچ لکه ای روی ان باقی نمی ماند. مهم ترین کاربرد کابینت PVC ‌در استخرها و روشویی‌‌ها است. بیشترین مدل‌‌هایی که از کابینت PVC دیده می‌شود نیز برای کابینت دستشویی است. به دلیل این که کابینت PVC هرگز در اب پوسیده نمی شود، استفاده از آن در کابین‌‌های استخرها و کمدهای استخرها نیز کاربرد دارد.



    با عرض سلام 
    از نظر ایمنی برای ساخت مبلمان اتاق کودک به جهت انتشار بخارات سمی توسط ام دی اف آیا ام دی اف با روکش پی وی سی و یا نئوپان با روکش پی وی سی فاقد این مشکل هستند و یا متریال دیگری باید استفاده نمود؟ (هرچند که این امر در تولید محصولات روز بازار رعایت نمی شود به جهت تحقیق دانشگاهی سوال را مطرح کردم) 
    آیا قیمت تمام شده ام دی اف اکولوجیکال که ظاهرا فاقد هرگونه ماده ی سمیست در ایران تفاوت فاحشی با ام دی اف معمول دارد؟
    سپاس از لطف شما در توجه و پاسخگویی
    پاسخ:
    سلام دوست عزیز
    مطلبی که شما فرمودید صحیح است و اینکه بخارات سمی ایجاد شده در mdf سبب بروز مشکلاتی در این زمینه میشود و چند سالی میشود که  ورق های فیبر با دانسیته متوسط یا مختصرا همان ام دی اف خود را در دل مصرف کننده ها و دکوراتور های آشپزخانه ها جای داده است. قابلیت ابزار خوری مناسب، سطح صاف، عدم به همراه داشتن معایب چوب، زیبایی ظاهری و شاید از همه مهمتر قیمت مناسب آن نسبت به محصولات جایگزین و غیره سبب شده که تولید کننده و مصرف کننده گرایش بیشتری به این نوع محصول داشته باشند.مخصوصا بحث اقتصادی آن.پس تقریبا استفاده از متریال دیگه به جای استفاده از mdf منتفی میباشد(البته برای اکثر جامعه).

    {متاسفانه خیلی ها mdf  را بهتر از چوب میدانند و از آنجایی که منافعشان در فروش بیشتر ورق های mdf  است بعضی از اطلاعات را به نفع تجارت خودشان بر میگردانند .}

    خوشبختانه در ایران برای اولین بار یک کارخانه در حال تاسیس جهت تولید ورقهای MDF نسل جدید پیشرفته زیست محیطی Ecological advance new generation MDF آماده به کار می باشد که محصولات آن بزودی به بازار ایران عرضه خواهد شد.

     

    تولیدات این کارخانه علاوه بر MDF نسل جدید شامل انواع دیوارپوش ها ، کف پوش ها ، پارکت، ورق های موجدار شیروانی ، پوشش روی سقف و طرح سفال رنگی زیست محیطی بدون فرمالیدهید ، ضد آتش ، ضد آب حتی قابل نصب در حمام و مناطق گرم و مرطوب ، عایق صدا و الکتریسیته و … می باشد و به علت نحوه تولید و ماشین آلات پیشرفته قیمت آن از MDF نسل قدیم پایین تر خواهد بود.

    البته من تا الان همچین محصولاتی را حداقل در محیط کار خودم ندیدم.

    ماده ای که میخواهیم درباره آن صحبت کنیم، فرمالدهید نام دارد.فرمالدهید که نام علمی آن متانال است، گازی با بوی تند و زننده‌است و کوچک‌ترین آلدهید به شمار می‌آید.

    فرمالدهید به آسانی از سوخت ناقص ترکیب‌های کربن دار به دست می‌آید. آن در دود آتش جنگل‌ها و دود خودروها هم پیدا می‌شود. فرمالدهید همچنین از آمیختهٔ اکسیژن و متان در هوا ساخته می‌شود.

    این ماده به صورت خالص آتش زا بوده و در دمای 50 درجه آتش میگیرد. بخارات این ماده میتواند انفجار ایجاد کند.

    رزین، چسباننده ذرات چوب ام دی اف محتوی مقادیر زیادی فرمالدهید است ماده ای شیمیایی است و معمولا به صورت گاز به رزین تزریق میشود و بوی تندی شبیه به بوی ادویه دارد. این ماده به عنوان نگهدارنده در صنایع رنگ و چسب استفاده میشود. اما به دلیل دمای تبخیر پایین، با گذر زمان تبخیر میشود و بخارات سمی از چسب ترشح میشود. نهاد بین المللی مبارزه با سرطان این بخارها را سرطان زا معرفی کرده است و طبق تحقیقات اخیر، مشخص شده تاثیرات این گاز ها روی نوزادان و کودکان کمتر از دو سال به مراتب شدید تر و زیان بار تر است.

     

    لذا پیشنهاد میکنیم از تزیین اتاق کودک دلبندتان از سازه هایی غیر از ام دی اف استفاده نمایید.

    در سال 1987 سازمان USEPA ایالت متحده فرمالیدهید را جزو مواد سرطان زا و خطرناک برای انسان و موجودات زنده قلمداد نمود.


    خطرات استفاده از فرمالیدهید، فنول ، ملامین ، اوره ، و آنی لین (Formalide hyde resin , phenol , Melamine, lirea, aniline) به عنوان چسب در تولید چوب مصنوعی MDF ، فیبر ، نئوپان، چند لائی و …
    همانگونه که مستحضرید جهت تولید چوبهای صنعتی از قبیل MDF ، فیبر ، چوب فشرده ، نئوپان، چندلائی و غیره از رزین فرمالیدهید به عنوان چسب استفاده می شود. این رزین حتی ماه ها بعد از تولید محصول ماده ای را متصاعد می کند که اوره فرمالیدهید نامیده می شود ، اوره فرمالیدهید در تمام عمر محصول بخصوص زمان پرداخت ، سمباده کاری یا برش حتی بصورت عادی از محصول تراوش و در محیط پخش می شود. اوره فرمالیدهید می تواند عوارضی از قبیل سرطانهای پوستی ، بیماری های تنفسی ، عوارض چشمی ، ریوی، سرطان خون و حنجره و سینوس ها را ایجاد نماید. بر اساس آزمایشات انجام شده رزین فرمالیدهید حتی ماه ها بعد از تولید ماده سرطان زا و خطرناک اوره فرمالیدهید و سایر مواد شیمیایی موجود در رزین را که جهت سلامت انسان و محیط زیست خطرناک می باشد در هوا پراکنده می کند.
    اوره فرمالیدهید به آرامی از سطح MDF و سایر محصولات حاوی آن آزاد می گردد.
    در سال 1987 سازمان USEPA ایالت متحده فرمالیدهید را جزو مواد سرطان زا و خطرناک برای انسان و موجودات زنده قلمداد نمود.

    لذا تمام کاربران MDF اعم از فروشندگان ، تولیدکنندگان، مصرف کنندگان MDF و هر نوع چوب مصنوعی حاوی فرمالیدهید می بایست جهت حفظ سلامت خود ، کارکنان و محیط زیست و مصرف کنندگان نهایی محصولات اعم از کابینت، مبلمان، لوازم منزل و دیوارپوش ها و کف پوش ها و غیره موارد بهداشتی را به شدت رعایت نمایند.
    1- از محصولات استاندارد کم فورمالیدهید بویژه جهت تولید کابینت ، کانکس ، لوازم اطاق خواب ، مبلمان سالن ها و مراکز همگانی ، کف پوش های چوبی ، دیوارپوش ها و غیره استفاده نمایند.
    2- جهت جلوگیری از انتشار اوره فرمالیدهید حداقل سطح MDF خام را با رنگ یا واکس یا روکش بپوشانند گرچه این عمل نیز نمی تواند بطور کامل از تصاعد اوره جلوگیری کند.
    3- در زمان کار و در محیط کار از دستکش ، عینک و ماسک استفاده شود.
    4- به عنوان یک وظیفه وجدانی از واردات ، خرید و فروش و تولید وسائل و مبلمان و دکوراسیون و کابینت و سایر لوازم MDF غیر استاندارد خودداری شود.



    با سلام 
    میخواستم بدونم برای کف تخت ام دی اف استفاده بشه بهتره یا چوب؟
    و کدامیک ارزونتره ؟
    با تشکر
    پاسخ:
    با سلام
    برای کف تخت، چون با تشک و یا خوشخواب پوشانده میشود معمولا از ورق نئوپان خام استفاده میکنند مگر در حالتی که طراحی تخت به گونه ای باشد که یه جواریی کف تخت هم پیدا باشد اونوقت اگر کار ساده و کم هزینه بخواهید از ام دی اف و یا نئوپان با روکش استفاده میشود.
    چوب بیشتر برای تخت هایی استفاده میکنیم که اولا کل کار چوب باشد و ثانیا دارای طراحی خاص هستند و در اون طراحی، خوشخواب و کف تخت به راحتی قابل روئیت هستند.
    با سلام و احترام
    ضخامت ورق های  MDF های موجود در بازار همراه با سایز آنها امکانش هست بفرمایید ؟
    با تشکر
    پاسخ:
    سلام دوست عزیز

    مشخصات فنی  و ظاهری MDF

     4100 × 1830 میلیمتر

     3660 × 1830 میلیمتر        در ضخامت های 3 ، 4 ، 6 ، 8 ، 10 ، 12 ، 16 ، 18 ،

     2440 × 1830 میلیمتر        20 ، 25 ، 32 ، 38 میلیمتر

     2440 × 1220 میلیمتر

     که پرمصرف ترین ضخامت ها 3، 8 ، 12 ، 16 و 18 میلیمتر می باشد و معمولا ضخامت 32 میلیمتر از چسباندن 2 صفحه 16 میلیمتر حاصل می شود ابعاد کلاس ام دی اف های نسل جدید پیشرفته 2440 × 1220 میلیمتر به ضخامت های گوناگون تا 60 میلیمتر می باشد. ام دی اف 3 میلیمتر برای درب سازی و ام دی اف 5 میلیمتر برای پوشش دیوار مصرف دارد ام دی اف های بسیار نازک 1/8 میلیمتر تا 2/5 میلیمتر و از 2/5 تا 6 میلیمتر بر اساس استاندارد EN 622-5 کاربرد های مختلف از جمله کف کشوها، پشت کابینت ها ، رویه درب ها و دیوارکوب ها ، پوشش های سقف ، غرفه های نمایشگاهی ، صنایع اتومبیل سازی ، رویه لاستیک زاپاس ، پشت صندلی ، تولید تخته های انحنا دار و غیره دارد.


    سلام . من اطلاعات کاملی از انواع روکش ها میخواستم . و در تهایت پیشنهاد شما و معرفی جایی که قابل اعتماد باشه
    پاسخ:
    سلام خدمت شما دوست عزیز
    برای سفارش خود، اطلاع کاملی از روکش ها می خواستین؟
    سفارش شما چی هست؟
    دکوری؟ کابینت؟کودک؟
    بیشتر توضیح بدین تا بتونم کمکتون کنم
    ببخشید اگر پاسخ شما دیر شد.
    در خدمتم
  • مجتبی جهانی
  • خوب بود ولی من به هدفم نرسیدم
    میخواستم بدون انواع ام دی اف و یا ملامینه در بازار به چه صورت هست
    چند قیمت وجود داره
    از کجا بفهمیم که کدوم گرون تره کدوم ارزون تره
    عمر ملامیه 5 سال هست واسه اشگاف
    پاسخ:
    سلام دوست عزیز
    انواع mdf در بازار اگر از نظر ساخت مد نظر شما هست کشورهایی مثل ترکیه،اتریش،اسپانیا و چند کارخانه معتبر ایرانی ،تنوع بالایی در انواع mdf بوجو آورده اند.
    مثلا اتریش:
    ایگر اتریش با شعارهای پویایی، وفاداری، مسئولیت و اعتماد توانسته یکی از بهترین و با کیفیت ترین برندهای ام دی اف را از آن خود نماید. از خصوصیات اصلی ام دی اف های تولیدی ایگر می توان به ضد خش، ضد باکتری و ضد اثر انگشت بودن آن ها اشاره نمود. همچنین زیبایی و تنوع رنگ های آن هر بیننده ای را مجذوب خود می کند. ام دی اف ایگر اتریش در دو مدل براق و مات عرضه شده است که می توان با ترکیب آن ها به یک هارمونی زیبا و رویایی دست یافت. لازم به ذکر است که ام دی اف های ایگر اتریش مات به صورت دو رو می باشند و در درب ها یا نماهای دو طرفه به یک شکل و طرح می باشند و در نوع براق آن نیز در طرفه اصلی براق و در طرف داخل یا پشت کار به صورت مات می باشد.

    اما چند نمونه mdf از نظر برند:
    1-اشیک ترکیه
    2-آسیا
    3-ای جی تی ترکیه
    4-ای جی ای ایران
    5-اکسترا ایران
    6-ایزوفام ایران

    و قیمت هم که دیگه هر جایی بسته به مکان قیمتش فرق میکنه البته اختلاف قیمت بین تهران و شهرستان همیشه و در همه صنف ها هست.و قیمت باز بسته به ابعاد ورق فرق میکنه از 120000تومان شروع میشه به بالا
    کلا mdf  گرونتر از  ملامینه هست و از لحظ ظاهری باید افرادی خبره و یا همکاران ما باشند تا کیفیت ورق را از ظاهر تشخصی بدهند.
    و از لحاظ عمر هم، هر دوجنس عمر نسبتا خوبی داره و بسته به شرایط ساخت و نگهداری از ان عمر ورقها و یا دکوری و کابینت متفاوت است.

    باز سوالی بود در خدمتم
    موفق باشید

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی